fbpx
 

Wat is digitalisering

Digitalisering is het omzetten van gegevens of processen naar een digitale vorm. Daarbij worden processen slimmer ingericht, wat tal van kansen biedt om verschillende informatiestromen te optimaliseren. Digitalisering is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en het bedrijfsleven. Is jouw organisatie al klaar voor de toekomst? Bij digitaliseren gaat het erom dat je processen anders inricht dan je tot nu toe deed. Slimmer, met minder handmatige handelingen en minder papier. Digitalisering biedt dan ook tal van kansen om het aantal (onnodige) stappen in een proces te minimaliseren. Zo heb je naast inzicht en overzicht ook de mogelijkheid om de vervolgstap te maken. Dat is automatiseren waardoor handmatige handelingen beperkt worden. En dat leidt tot lagere kosten en hogere winsten.

Digitalisering voor het mkb

Voor het mkb is digitalisering een belangrijke ontwikkeling. Op termijn is het van essentieel belang om je marktpositie te behouden. Het mkb in Nederland is al goed op weg als het gaat om digitalisering. Het biedt dan ook vele voordelen, zoals:
● Efficiëntere werkprocessen
● Locatie-onafhankelijk werken
● Slimmere bedrijfsprocessen
● Beter kunnen sturen op feiten

Digitalisering bespaart tijd en kosten en zorgt voor meer grip op processen. Denk aan klant- en personeelsdossiers en contracten die altijd te raadplegen en bewerken zijn in de cloud. Een digitaliseringsslag kan gemaakt worden op vrijwel alle afdelingen binnen een bedrijf. Denk aan HR, inkoop, sales of productie.
 
 

“De letterlijke vertaling van Thoughtline is: gedachtelijn. Maar, daarmee ze doen zichzelf veel tekort. Wij zien Thoughtline meer als Connectionline. Een partner die met slimme applicaties bedrijfsprocessen aan elkaar verbindt.”

John Deken, IJssel Technologie

 
 

Digitalisering voorbeelden

Er zijn vele voorbeelden van digitalisering te noemen. Niet voor niets vind je het in alle lagen van de samenleving en op elke afdeling binnen het mkb terug. Voorbeelden zijn:
● Het sneller inspelen op klantbehoeften door betaalgedrag te analyseren
● Het automatiseren van de loonadministratie met behulp van apps
● Het digitaliseren van het recruitmentproces
● Volledig geautomatiseerde orderwerking en facturering
● Het digitaliseren van salesinformatie, zoals correspondentie, contracten en offertes

Digitaal maatwerk met een goede partner

Hoewel het mkb dus goed op weg is om de digitaliseringsslag te maken, zijn er volgens de Monitor Nederland Digitaal drie factoren die een snellere groei momenteel beperken:
● Het ontbreken van bewustzijn van de mogelijkheden
● Het niet beschikken over de juiste competenties
● Het niet kunnen vinden van de juiste samenwerkingspartners

En dat is nu precies waar wij je bij Thoughtline verder mee kunnen helpen. Wij zijn al sinds 2008 digitaliseringspartner voor verschillende mkb ondernemingen. Daarbij is maatwerk onze specialiteit. Heb je een idee over een product dat je graag zou willen digitaliseren? Heb je een idee over hoe je de klantreis van je doelgroep nog beter kan maken door deze digitaal te ondersteunen? Zie je mogelijkheden om je processen te digitaliseren maar voldoen de standaard software pakketten niet aan je wensen? Wij helpen je met het concretiseren van je wensen en het bouwen van je digitale systeem of product. Wij kunnen je helpen bij het digitaliseren van je bedrijfsprocessen, je klantreis of bij het digitaliseren van je verdienmodel.

Hoe pak je digitalisering praktisch aan?

Beginnen met digitaliseren kan overweldigend zijn. Waar moet je beginnen? Een goede eerste stap is het in kaart brengen van je bedrijfsprocessen. Welke processen zijn tijdrovend en omslachtig? En waar zie je quick wins die je met digitalisering kunt bereiken? Een goede tweede stap is het inventariseren van de documenten die in omloop zijn in je bedrijf. Welke documenten kun je digitaliseren? Als je echt werk wilt maken van je digitalisering, leent het met een goede partner aan de slag te gaan. Bij Thoughtline pakken we de digitalisering op een gestructureerde manier aan. Hierbij brengen we eerst goed in kaart wat je met de digitalisering wilt bereiken. Daarna analyseren we de stakeholders en de processen. Vervolgens bekijken we alle benodigde functionaliteiten die deze processen moeten ondersteunen en vervolgens gaan we deze in verschillende fases ontwikkelen.

De volgende stap: automatisering

In bovenstaande informatie lees je soms al dat digitalisering alleen niet genoeg is om toekomstbestendig te worden. De volgende stap, die overigens vaak ook direct samengaat met digitalisering, is automatisering. Het digitaliseren van bijvoorbeeld offertes is mooi, maar het automatiseren van de orderflow is nog mooier. Zo kun je elk digitaliseringsproces tegen het licht houden om de kansen op automatisering te verkennen.
 
 
15
 
App ons!