Dit is wanneer je je software moet vernieuwen
De wereld, en dus ook de digitale wereld, ontwikkelt zich continu en steeds sneller. De software die je gebruikt, moet kunnen functioneren in die snel veranderende omgeving. Dat betekent dat je software regelmatig veranderingen nodig heeft: updates. En het betekent ook dat je op een gegeven moment op het punt komt dat je software écht niet meer mee kan. Dan is je software aan vernieuwing toe. Maar, liever blijf je dat punt voor. Daarom in dit blog: wanneer moet je je software vernieuwen?
Om te voorkomen dat belangrijke bedrijfsprocessen vastlopen, is het belangrijk dat je de signalen van verouderde software kunt herkennen. Zo ben je in staat om tijdig je software te vernieuwen en de continuïteit van je bedrijfsprocessen te waarborgen.
De software wordt trager
Een belangrijk signaal dat je software oud wordt, is dat het trager wordt. Vaak komt dit bijvoorbeeld doordat de software niet schaalbaar genoeg is ontworpen. Hierdoor kan het bijvoorbeeld de flinke toename van het aantal gebruikers niet goed aan. Door de toenemende data die de software moet verwerken ontstaan er bugs en wordt de software traag. Dat kan leiden tot onnodige fouten, veel frustratie bij medewerkers en natuurlijk ook tot vertraging in bedrijfsprocessen.
Een andere factor die vertraging van de software in de hand werkt, is die van achterstallig onderhoud. Als je niet doorontwikkelt, wordt je software onherroepelijk ingehaald door de omgeving. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat jouw software dan niet meer naadloos op aansluit op de rest van je ICT-omgeving. Het kan ook leiden tot een grotere kans op een datalek, iets wat je altijd moet voorkomen.
De software werkt je tegen
Een ander signaal dat je software toe is aan vernieuwing: de software werkt niet langer voor je, maar tegen je. Dat merk je bijvoorbeeld doordat het steeds meer tijd kost om de software datgene te laten doen wat je verwacht. Dit kan voorkomen in situaties waarin je als bedrijf flink bent gegroeid, maar je je software onaangepast hebt gelaten. Misschien werk je wel met verschillende systemen, maar zou je het beter in één systeem kunnen integreren. Of juist andersom: een goede koppeling van specialistische systemen zou een betere oplossingen zijn dan een alles-in-één-oplossing. Het hangt net af van jouw specifieke situatie en de problemen waar je tegenaan loopt.